VanSpeykWheels

Fabels over nieuwe wielen

Ik zie regelmatig vragen voorbij komen op online fora over het gedrag van wielen en de daarbij gegeven antwoorden. Er zijn genoeg enthousiaste wielrenners die veel weten over de techniek rondom een fiets, maar toch zie ik vaak antwoorden en aannames die niet correct zijn. Allemaal fabels over nieuwe wielen.
Extralite Duke Baccara SLR 2 Ultra 36
Extralite Duke Baccara SLR 2 Ultra 36

Waarom tikken mijn nieuwe wielen? Hoort dat?

Helaas, nee dat hoort niet. Men denkt dat wielen zich nog moeten “zetten” tijdens de eerste ritten. Dit is wat verkopers klanten wijsmaken voor, tijdens of na de aanschaf om zichzelf in te dekken.

De geluiden die gehoord worden, zijn de geluiden die geproduceerd worden omdat de spaken voor het eerst ontstressen. Daarbij zakt de spaakspanning weg in een gedeelte van het wiel tijdens een rotatie, maar komt niet voldoende terug op spanning als deze fase voorbij is. En dit na iedere omwenteling. Op het moment dat de spaakspanning zakt, kan het gebeuren dat de nippel, door de vrijheid die deze tijdelijk geniet, een stuk los draait. Ping! Of raken spaken elkaar op de plekken waar ze elkaar kruisen. Tik!

Mijn nieuwe systeemwielen zijn “kaarsrecht”. Dan zal het goed zitten met de spaakspanningen

Kan. Maar ook niet. Prioriteit nummer 1 bij systeemwielen is dat deze “kaarsrecht” afgeleverd worden zodat het product er perfect uit ziet. Dit is immers het enige wat direct waarneembaar is door de klant. Wie meet nou thuis de spaakspanningen met een meter? Meten is weten heb ik geleerd en het liefst minstens drie keer.

Ik zal je een klein geheim verklappen. Geen enkele velg is 100% rond. Als je hier vanuit gaat begrijp je wel dat je met 100% gelijke spaakspanningen geen rond wiel produceert. Maar hoe krijgen zij de wielen dan zo mooi rond? Door te draaien aan de nippels tot dat de wielen perfect rond zijn. Daarbij kan het – let op, het kan, het hoeft niet – zo zijn dat er een te groot verschil in spaakspanningen ontstaat.

Dit wordt vaak gecamoufleerd door gebruik te maken van speciale nippels die zichzelf op slot zetten na het aandraaien, zoals de Pro Lock nippels van DT Swiss. Hiermee wordt voorkomen dat nippels los draaien, wat overigens niet altijd lukt. Wat wel altijd lukt, is dat je, niet over al te lange tijd, een spaakbreuk kunt verwachten.

ERASE Road Disc Orange
ERASE Road Disc Orange

Ik moet mijn nieuwe wielen na laten richten na een aantal ritten

Dat hoeft niet. Een goed gebouwd wiel, met voldoende en evenredige spaakspanningen heeft geen nazorg nodig, zo kort na aanschaf. Juiste spaakspanningen zorgen er voor dat spaken en nippels op hun plek blijven en het wiel geen slag vertoont. Ook zakken de spaakspanningen dan niet zomaar weg.

Wielen voor zware fietsers

Hoezo ben ik te zwaar, deze wielen zijn geschikt tot en met 120KG!

Hier volgt het tweede geheim van vandaag. De gewichtslimieten zijn de limieten van de velgen zelf. Dit zegt niets over de vraag of het aantal of soort spaken wel geschikt is voor jouw gewicht.

En vergeet ook niet je fiets met alle accessoires. Dat zal ook wel richting de 10kg gaan, zo niet meer. Bidons, bidonhouders, Garmin en houder, zadeltasje met inhoud, pomp, pedalen, schonen en kleding, misschien wat verlichting er bij? Of misschien dat leuke bikepacking tripje, wat wegen alle spullen die je meeneemt bij elkaar?

Het is eigenlijk geen rocket science. Het gewicht moet verdeeld worden over het aantal spaken. Hoe minder spaken, hoe meer werk deze moeten verrichten. Hoe eerder ze er aan gaan. 100KG verdelen over 44 spaken of 62 – in totaal -, dat scheelt nogal veel.

Maar de wielen zijn superstijf!

Dat is fijn want niemand wil zwabberwielen. Maar feit blijft dat het gewicht verdeeld moet worden door te weinig spaken. Het wiel zal niet direct stuk gaan maar je zult veel eerder stil staan met een spaakbreuk. En dat is dan einde rit.

Kan ik dan wel nog systeemwielen kopen?

Ja, tuurlijk kan dat. Maar wees bewust van de onderliggende nuances, mitsen en maren en vaar niet blind op de verkoop praatjes in de winkel of online. Als je niet te zwaar bent en geen extreme dingen doet, zul je ook met systeemwielen veel plezier hebben. Wil je iets wat echt bij je past en waarbij de basis altijd goed is? Laat je informeren door een wielbouwer. Liefst mij natuurlijk 🙂