VanSpeykWheels

Waarom handgespaakt en niet kant en klaar?

Vaak krijg ik de vraag, waarom moet ik voor handgespaakte wielen kiezen, de setjes van Mantel en Futurum zijn toch ook goed? Van mijn vrienden hoor ik goede verhalen over hun Fulcrums, Dt Swiss, Vison e.d. wielen. Laat ik voorop stellen dat systeemwielen – sommige noemen deze ook fabriekswielen – helemaal niet slecht hoeven te zijn. Ze zullen niet in een keer onder je gewicht verpulverd worden. Er zijn wel wat nuances die handgespaaakte wielen het overwegen waard maken.

Handgespaakte wielen. Miche Primato Syntesi | DT Swiss R460
Degelijk, betrouwbaar en bombproof. Miche Primato Syntesi naven met de allround DT Swiss R460 velgen

Wielen zijn geschikt voor het gewicht van de berijder

De meeste systeemwielen vermelden een maximum belastbaarheid van 120kg. Daardoor denken, vooral de zwaardere rijders, dat een bepaalde set wielen ook voor hun geschikt is. Echter, die 120kg gelden voor de velgen zelf en niet voor het wiel in zijn geheel. Een achterwiel met 24 spaken is nooit toereiken voor iemand die boven de 90kg weegt. 24 spaken moet meer werk verrichten onderling dan een achterwiel met 28 of 32 spaken. Het systeem achterwiel zal eerder aandacht nodig hebben dan een achterwiel – maar dit geldt ook voor het voorwiel – dat ontworpen is om de zwaardere rijder aan te kunnen.

Zie ook mijn artikel over de fabels over nieuwe wielen.

Wielen zijn geschikt voor het gebied waar deze gebruikt worden

Iemand die zijn rondjes voornamelijk in Nederland fietst, bijvoorbeeld in het westen, heeft andere type wielen nodig dan iemand die continu berg op en berg af gaat. Hetzelfde geldt ook voor het wegdek wat je gaat treffen, in België en Frankrijk kom je slechtere wegdekken tegen dan in Nederland of Duitsland. De wielen moeten in het laatste geval comfortabel maar toch sterk genoeg zijn, in het eerste geval is comfort iets minder van belang door de goede wegen.

Wielen zijn geschikt voor de beoogde doel

Iedere rijder heeft andere wensen. Een wielbouwer bespreekt deze met de klant en zorgt ervoor dat er een set in elkaar gezet wordt dat precies past binnen de wensen. Een wielset wat voornamelijk rondjes polder ziet heeft andere componenten nodig dan een gravel wielset. Systeemwielen fabrikanten hergebruiken vaak onderdelen om de kosten te drukken. Naven die te zwaar zijn voor de weg of juist te weinig afdichtingen hebben voor een gravel wielset, te smalle velgen voor een gravel wielset etc. Een randonneur heeft andere wensen en andere wielen nodig dan een rasechte racer.

DT Swiss 350 | DT Swiss GR531 Gravel Wheelset
Brede, sterke, gravel specifieke velgen van DT Swiss (GR531)

Zijn handgespaakte wielen duur?

In tegenstelling tot wat velen denken, hoeft een set handgespaakte wielen niet eens zo duur te zijn. En dat met kwalitatieve onderdelen. Een wielbouwer en de klanten zullen willen pronken met het mooiste wat ze hebben. Dat is helaas het merendeel van de plaatjes die Instagram of Facebook halen. En dit wekt de indruk dat het altijd duur moet zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar dat hoeft helemaal niet. Bij mij kun je een handgespaakte set laten maken, waar je jaren plezier van zult hebben, vanaf 450,-

Zijn handgespaakte wielen beter?

  • Componenten zijn afgestemd aan elkaar en de wensen van de berijder
  • De spaken worden op een correcte wijze ontstresst en opnieuw gespannen, hierdoor hoeven er geen foefjes gebruikt te worden, zoals ProLock nippels of andere middelen, om ervoor te zorgen dat de spaken niet los raken, na verloop van tijd. De uniforme, adequate spaakspanning van een handgespaakte wiel voorkomt dit
  • De wielen zijn altijd makkelijk te onderhouden bij pech, ook in het buitenland, omdat er standaard componenten gebruikt worden, die iedere fietsenmaker in zijn winkel heeft liggen. Geen speciale nippels, spaken of andere grapjes
  • Liefde, tijd en trots. Zie hieronder

Let op, cliché tijd. De wielen worden met veel zorg en liefde gemaakt

Er is geen wielbouwer die ooit begonnen is met het idee, kom laten we cashen door wielen te gaan bouwen. Het begint altijd met liefde voor je hobby en interesse in de techniek. Een beetje handigheid is ook wel mooi meegenomen.

Alle onderdelen worden zorgvuldig geprepareerd vóór dat de bouw begint. Vet, olie en een aai. Alle stadia van de bouw worden geduldig doorlopen, van het invlechten van de spaken tot het ontstressen van de spaken en zorgen dat alle spaakspanningen binnen de marges vallen. 

Ik ben trots op mijn werk en mijn wielen moeten dit onderstrepen. Ik wil dat je naar huis gaat met een blije gevoel, dat je iets unieks hebt wat perfect past in wat je nodig hebt. Al is het meestal met fiets spullen iets wat je denkt nodig te hebben. Maar we zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje en nieuwe spullen zijn altijd leuk. Toch?